söndag 21 december 2008

Alien

Jag har spenderat mina nätter med att titta på alienfilmerna som härligt nog gick på trean i helgen. Fast jag missade första filmen, vinglande hem från krogen lagom tills den tog slut. Filmerna va ju inte så bra tyckte jag, ganska tråkiga rent ut sagt. Mer blod och dödande hade varit mys. Men nu har jag sett alla! Heja mig.
En annan sak som jag kom på i fredags va att... det är förfan julafton på onsdag. Någon mer än jag som total missat det och inte alls har hamnat i någon slags mysig och härlig julstämning?
Sen har jag aldrig förstått mig på julfirandet. Först och främst: man hugger ner en gran och tar in i sitt hus. Ett träd, man tar in ett träd i sitt hus, och pyntar det med kulor och glittergrejer, vad är logiken i det? Och sen lägger man paket under trädet, så vad är det egentligen trädet symboliserar? Det jag har kommit fram till är att man behöver någonting högt i sitt hus att sätta julstjärnan på så den är äver oss. Det är den sammankopplingen jag kan hitta till Kristi födelse och sånt. Sen jultomten, vi bjuder in en gammal fet gubbe i våra hem och tar emot hans gåvor, är inte det också lite sjukt? Sen vet man inte riktigt heller varifrån jultomten har sitt ursprung, visa har till och med sagt att jultomten är ett resultat från Coca Cola, men det är lite... långsökt kanske. Allt julpynt och krims och krams är också helt fel. Man köper massa onödiga grejer som man använder en gång om året, det är ju bara så fel. Nej, jag har mycket att gnälla och klaga på angående julen, julbordet ska vi inte ens gå in på, så jag lämnar det här ämnet tillsvidare.

Inga kommentarer: