fredag 24 oktober 2008

Människor får inte hjälp

Jag har mycket åsikter, om allt och allting och det gör det svårt för mig att vara diplomatisk ibland. Samtidigt som jag helt totalt inte bryr mig så mycket om nånting heller. Men just nu är det klurigt. Har fått en engelska uppgift då man ska skriva en college application, och jag spårar ut hela tiden och skriver om helt andra saker. Så för att få ut vad jag tänker på just nu så kan jag skriva det här istället, och det är att människor i dagens samhälle inte får den hjälp dem behöver.
Det finns många, många som mår psykiskt dåligt, och det som är bra är att man nu har vågat visa att man mår dåligt, att man behöver hjälp, för innan var det fel att visa sig svag, men nu har väl människor insett att man kan inte alltid klara sig ensam. Det som stör mig nu, och det som är otroligt dåligt, är att när människor väl söker hjälp för sina problem, så får dem inte den hjälp dem behöver. Man går till en läkare, psykolog, whatever, och dem skriver ut piller och ta-da! Så ska allting vara bra igen. Men det dem där pillerna gör, är att dem dämpar ångest och gör en totalt nollställd istället, och det hjälper för stunden, absolut, men det ger ingen lösning på grundorsaken till varför man mår dåligt. Så samhället pumpar i oss mediciner, gör oss totalt nollställda och likgiltiga, och det ska vara bra? Tror inte det. Det borde finnas mer resurser, det SKA finnas mer resurser, tycker jag, och det ska inte va så förbannat dyrt att få prata med en psykolog eller få kbt-behandling. Det tar tid, visst, men är det egentligen inte det vi har? Tid. Är det inte mer vettigt att lägga ner tid på människor och få dem att må bättre permanent, än att göra så dem mår dåligare? I Sverige har vi väl det relativt bra, jämfört med andra länder, men det duger ändå inte. Mer pengar till psykologer! Mer bidrag! Satsa på välfärden och inte på att ministrarna ska få dyra villor och åka på semestrar året runt. Är det ändå inte lite sjukt att ministrarna har en inkomst på mellan 70-100.000 tusen kronor, per månad? Är det inte sjukt att vi satsar så otroligt mycket pengar på ett militärförsvar när det inte är något krig på gång? Det är så mycket som är fel, hela tiden. Inte undra på att jag är cynisk och bitter.

1 kommentar:

Wierd twisted thinker sa...

Sussie har sunda inställningar -highfive-